Home
Kenniscentrum
Structuur van een LinkedIn post

Structuur van een LinkedIn post

In dit artikel lees je hoe je een sterke LinkedIn-post opbouwt. Van het pakken van de aandacht tot het vasthouden van de lezer en het geven van waarde aan het einde – dit is de basisstructuur die je moet kennen om echt resultaat te halen uit je content.


Hook: Je wilt dus eerst de aandacht trekken, dit doe je in de hook. Hook op LinkedIn zijn de afbeelding/video en de eerste zin. Hier moet dus 80% van je tijd naar toe gaan als je schrijft, als dit niet goed is gaat je content niet aanslaan.

Retain: Zorg ervoor dat je content interessant genoeg blijft om te lezen. Mensen gaan continu na of jouw tekst het lezen waard is. Gebruik daarom opsommingen en/of storytelling om te zorgen dat ze blijven lezen.

Dit kun je doen door een van de volgende formats te gebruiken:

- Lijsten (opsommingen)
- Stappen
- Verhaal

Maak een lijst wat relevant is aan het onderwerp, mensen houden van lijstjes.Omdat ze simpel te verwerken zijn en omdat mensen van nature nieuwsgierigzijn, dus willen ze het hele lijstje aflezen.

Maak een stappenplan, over hoe ze een gewenst resultaat kunnen behalen. Dit format maakt gebruik van dezelfde psychologische structuur als de lijsten.

Maak gebruik van verhalen, mensen houden van nature van goeie verhalen. Kijk bijvoorbeeld naar films, ze kijken zo 2 uur naar een film alleen voor het verhaal.

Reward: Op het laatst moet je ervoor zorgen dat ze wat hebben gehad na hetlezen van de inhoud of dat ze een bepaalde emotie voelen.Dit is de absolute basis die je moet kennen en toepassen als je content gaat schrijven.

Als je een tekst gaat schrijven moet je altijd het volgende afvragen:
1. Lezer → Wie wil je bereiken?
2. Boodschap → Wat wil je duidelijk maken met de post
3. Les of CTA → Wat wil je dat de lezer leert of doet?
4. Emotie → Wat wil je dat de lezer voelt?

Zodra je antwoord hebt op deze 4 vragen dan weet jeprecies hoe jij de tekst moet gaan insteken.

80% van je tijd om een tekst te schrijven zou naar de headline (hook) moeten gaan!

Het belangrijkste doel van je tekst is om mensen hem daadwerkelijk te laten lezen. Het publiek besluit binnen 1seconden of ze je tekst gaan lezen of niet. Het enige wat zezien is de headline en de foto/video. Daarom moet je er voor zorgen dat dit gedeelte van de tekst gewoon ijzersterk is. Dit kun je bijvoorbeeld doen door Power Words toe te voegen in je headline. Power Words zijn woorden die super krachtig over komen.

Hier zijn een aantal voorbeelden van Power Words:

Eenvoudig, effectief, uniek, apart, onderscheidend, handig, efficiënt, krachtig, succesvol, voordelig, simpel, eenvoudig, sympathiek, verrassend, schokkend, populair, veelbelovend, dramatisch, gemakkelijke manier, snel, gewaagd, slim, interessant, beroemd, gewaardeerd, belangrijk en beter

Deze Power Words zijn sowieso handig om door je gehele tekst te verwerken om het krachtiger te maken.

Hygiëne regels voor je tekst.

De bovenstaande punten zijn het allerbelangrijkste voor je tekst, maar het is ook belangrijk dat je in je tekst de volgende punten opvolgt:

- Gebruik verschillende zin lengtes (qua woorden)
Als je zinnen continu dezelfde lengtes zijn wordt de tekst al gauw heel saai en haken mensen af.


- Gebruik voornamelijk korte zinnen
Mensen zijn best lui en lange zinnen lezen kost meermentale energie dan korte zinnen. Zorg er daarom voor dat je zinnen kort en krachtig zijn.

LET OP!
Hier is wel een nuance in. Heb jij een CTA of zeg jij iets echt belangrijks, dan kun je indien nodig gebruikmaken van langere zinnen.

- Schrijf altijd naar iemand persoonlijk
Zorg ervoor dat je altijd in de je/jouw vorm schrijft of deu/uw vorm. Zo spreek je iemand direct aan. Voorkom dus dat je jullie gaat gebruiken!

- Gebruik simpele taal
Zorg ervoor dat de taal die je gebruikt normaal Nederlands is, wat iedereen gemakkelijk kan lezen. Voorkom daarom ook dat je vakjargon gaat gebruiken in je teksten!


- Gebruik Power Words
-
Zoals al eerder benoemd zijn Power Words belangrijk voor je headline maar ze zijn ook heel belangrijk voor je gehele tekst. Ze maken alles wat je zegt krachtiger, dus gebruik ze! Voorkom dat je twijfelachtige taal gaat gebruiken, zoals misschien of een beetje.

- Maak de tekst scanbaar
Zorg ervoor dat de gehele tekst makkelijk te lezen is. Dit doe je door vaak gebruik te maken van witruimtes. Door witruimtes in je tekst toe te voegen maak je het makkelijk voor jouw lezer om de tekst te lezen.


- Opsommingen van klein naar groot
Als je een opsomming gebruikt zorg er dan voor dat de kleinste zin boven aanstaat en dat het vervolgens overloopt naar grotere zinnen. Mits de opsomming dan nog klopt natuurlijk. Voor een betere illustratie bekijk het voorbeeld hieronder:
- Dit is een voorbeeld
- Dit is een uitgebreid voorbeeld
- Dit voorbeeld is heel erg uitgebreid om het duidelijk te maken


Tweede zin moet ook interessant zijn
- We hebben het net gehad over de headline en hoe belangrijk deze is. Maar de tweede zin is ook van groot belang. Als dit slecht is, haken mensen ook al snel af, zorg ervoor dat de tweede zin de eerste zin aanvult/versterkt.

- Vertel het doel van het verhaal NIET in de begin van je tekst
Voorkom ten alle tijden dat alles van je tekst al verklapt in het begin. Dan hebben mensen geen interesse meer om verder te lezen.


- CTA
Voeg altijd een CTA (Call to Action) toe aan je tekst. Voeg NOOIT twee CTA’s toe in je tekst die verwarring creëert en verlaagt je conversie.

- Geef mensen in je CTA een bevel
Het is belangrijk dat je mensen letterlijk vertelt wat ze moeten doen. Anders gaan ze simpelweg niet doen wat jij wil. Voorkom dat je vragen gaat gebruiken in je CTA. Dus bijvoorbeeld:

Wil jij mij een DM sturen als je interesse hebt in dit onderwerp?
- Fout

Stuur mij een DM als je meer wilt weten over dit onderwerp!
- Goed

Misschien ook
interessant?

Welke LinkedIn content werkt goed?

Welke content scoort nu écht goed op LinkedIn? In deze post ontdek je de drie best presterende posttypes voor meer bereik – inclusief handige tips en voorbeelden om ze slim in te zetten. Zo haal je het maximale uit elke post die je plaatst.

Virale LinkedIn Posts

Wat maakt een LinkedIn-post viraal? In deze post leer je hoe je met de juiste emoties – zoals inspiratie, bewondering of humor – jouw content een enorme boost kunt geven. Ontdek welke gevoelens het beste werken en hoe je ze slim inzet om meer bereik, reacties en shares te krijgen.